انواع دوربین های مدار بسته کدام است؟

انواع دوربین های مدار بسته بر اساس شکل ظاهری و کاربردهای متفاوت طراحی و تولید می گردند. این دوربین ها به دوربین های امنیتی – نظارتی نیز مشهورند. هر کدام از این دوربین ها، قابلیت های منحصر بفردی دارند. اما وظیفه مشترک همه آنها یکی است؛ رصد کردن یک محیط به منظور کنترل، نظارت و حفظ امنیت آن. چنانچه بخواهید وارد شغل فروش، نصب و راه اندازی دوربین های امنیتی نظارتی شوید، باید انواع دوربین های مدار بسته و کارایی هر کدام را بدانید.

انواع دوربین های مدار بسته

همانطور که گفتیم تنوع در مدل و کارایی دوربین های نظارتی بسیار زیاد است. با توجه به ویژگی هایشان، آنها را در گروه های مختلفی دسته بندی می کنند. نحوه نصب و راه اندازی برای هر گروه از دوربین های امنیتی-نظارتی نیز متفاوت است. بر این اساس تصمیم داریم تا در این مقاله انواع دوربین های مدار بسته را به شما معرفی کنیم. با ما همراه باشید.

انواع دوربین های مدار بسته بر اساس تکنولوژی

در این گروه، دوربین های مدار بسته به سه گروه تقسیم می شوند:

  1. آنالوگ
  2. دوربین های تحت شبکه
  3. دوربین های HD

دوربین مدار بسته آنالوگ

دوربین های آنالوگ، اولین نسل از این دوربین های امنیتی نظارتی محسوب می شوند. این دوربین ها ظاهر ساده تر و قیمت پایین تری دارند. تنوع مدل آنها بسیار است و نصب راحت تری نیز دارند. از این رو، جزو پر فروش ترین دوربین های امنیتی و نظارتی می باشند. در این نوع دوربین، سیگنال ها به صورت آنالوگ و با سرعت پایین ارسال می شوند. در نتیجه کیفیت تصویر پایین تری نسبت به دوربین های تحت شبکه دارند. همچنین ممکن است نویز در تصویر وجود داشته باشد.

همانطور که گفتیم سیگنال ها به صورت آنالوگ ارسال می گردند. بنابراین انتقال تصاویر با چند ثانیه تاخیر انجام می گیرد. این تاخیر منجر به کاهش کیفیت و وضوح تصاویر می گردد. بنابراین استفاده از این دوربین ها در مکان های پر رفت و آمد یا کم نور توصیه نمی شود. لازم به ذکر است از کابل کواکسیال ،برای اتصال دوربین با دستگاه DVR استفاده می شود.

دوربین مدار بسته تحت شبکه یا  IP

دوربین های مدار بسته شبکه یایکی از انواع دوربین های مداربسته است و  IP در دو نوع بی سیم و سیم دار تولید می شوند. این دوربین ها، از طریق کابل شبکه به دستگاه NVR متصل می شوند و تصاویر دریافتی را به  کد ۰ و ۱ تبدیل می کنند. در نتیجه تصاویر از طریق اینترنت ارسال می شود.

دوربین های تحت شبکه در مقایسه با دوربین های آنالوگ قیمت بالاتری دارند. تنها ایرادی که می توان به آنها گرفت، محدودیت استفاده از پهنای باند است.

تصاویر دوربین های تحت شبکه نسبت به دوربین های آنالوگ کیفیت بیشتری دارند. همچنین امکان ارسال تصویر و صدا به صورت همزمان وجود دارد. قابلیت تشخیص چهره از دیگر ویژگی های دوربین های مداربسته تحت شبکه می باشد.

انواع دوربین مداربسته

دوربین های مدار بسته با کیفیت  HD

 همان طور که اسم دوربین های مدار بسته با کیفیت  HDمشخص است، کیفیت تصویر بسیار بالایی دارند. به همین دلیل می توانید از آنها در مکان های حساس مثل سازمانهای بزرگ، بانک ها، مراکز نظامی، ادارات مهم، فروشگاه های حرفه ای و هر جایی که به حفظ امنیت و کنترل بیشتری نیاز دارد، استفاده نمایید.

رزولوشن و وضوح تصویر در دوربین مداربسته HD بسیار بالا است. این دوربین ها در تکنولوژی های متفاوت HDTVI، HDCVI، AHD  در بازار عرضه می شوند.

انواع دوربین مدار بسته بر اساس لنز

لنز، اصلی ترین قطعه در هر دوربینی است. دوربین های نظارتی نیز از این قائله مستثنی نیستند. لنز به کار رفته در انواع دوربین های امنیتی بر اساس مدل و کارایی دستگاه، باهم متفاوتند. و طبیعتا کیفیت تصویر متفاوتی نیز ارائه می دهند.

این دوربین ها به 3 گروه تقسیم می شوند:

  1. دوربین های لنز فیکس
  2. دوربین های لنز وریفوکال
  3. دوربین های  AL 

دوربین مدار بسته لنز فیکس

 لنز فیکس، یکی از انواع دوربین های امنیتی نظارتی است که از نظر لنز با سایر دوربین های نظارتی تفاوت دارد. زاویه دید این دوربین کاملا منحصر بفرد است و به انواع مختلفی مثل ۲،۴،۶،۸ و ۱۲ میلیمتری و غیره تقسیم می شود.

دوربین مدار بسته لنز وریفوکال

دوربین های لنز وریفوکال قابلیت تنظیم لنز دارند. در نتیجه کاربر می تواند بر اساس نیاز خود لنز و وسعت دید آنها را تغییر دهد. اعمال تغییر به صورت دستی  و یا به صورت کنترل از راه دور و از روی گوشی انجام  می شود.

دوربین مدار بسته  AL 

دوربین های AL به دوربین های مجهز به هوش مصنوعی نیز مشهورند. این دوربین ها، نوع پیشرفته ای از دوربین های مدار بسته هستند. دوربین های مدل AL به سنسورهای مختلفی مجهز اند که می تواند انسان، حیوانات و غیره را شناسایی و از یکدیگر تفکیک کند. همچنین قابلیت فرمان پذیری صوتی نیز دارد. در نتیجه به عنوان یک دوربین هوشمند با دقت بی نظیر شناخته می شوند.

انواع دوربین های مدار بسته بر اساس شکل ظاهری

تمامی دوربین های امنیتی نظارتی از نظر شکل ظاهری با هم متفاوتند. نصب و راه اندازی هر کدام نیز نسبت به دیگری متفاوت است. در این قسمت به تعدادی از آنها اشاره خواهیم داشت.

این دوربین ها نیز در گروه رتبه بندی می شوند:

  1. دوربین بولت
  2. دوربین دام
  3. دوربین اسپید دام
  4. دوربین فیش آی یا چشم ماهی
  5. دوربین های حرارتی
  6. دوربین C-Mount
  7. دوربین پین هول یا مینیاتوری
  8. دوربین مدار بسته روز و شب
  9. دوربین دید در شب یا فرو سرخ

دوربین مدار بسته بولت

این دوربین ها فرم مخروطی دارند و رویه آنها به شکل تفنگ است. از این مدل دوربین برای ثبت تصاویر در فواصل دور استفاده می شود. دوربین های بولت قابلیت دید در شب دارند و می توانند در محیط های تاریک نیز تصاویر واضح و با کیفیتی ثبت کنند.

متاسفانه دوربین های بولت قابلیت گردش ندارند و برای ثبت تصویر از یک مکان ثابت تصویر برداری می کنندمیتوانید دوربین های بولت را در یک پوشش قرار دهید و از آنها را در برابر آب، باران و رطوبت محافظت کنید. (اصطلاحا ضد آب نمایید). به همین دلیل می توان از آنها در محیط های باز نیز استفاده کرد.

دوربین مدار بسته دام

دوربین های مدل دام، فرم گنبدی رو به پایین دارند. از آنها عمدتا در محیط های بسته استفاده می شود. مهمترین ویژگی این دوربین ها شکل یک پارچه و پوشش ۳۶۰ درجه ای آن است. از این رو سارقان قابلیت تشخیص دید اصلی دوربین را نخواهند داشت.

در این دوربین ها از لنزهای wide با فاصله کانونی کوچک ۳.۶ یا ۴ میلیمتر استفاده می شود. بزرگترین امتیاز دوربین مدل دام این است که قابلیت چرخش دارند و می توانند توسط اپراتور کنترل شوند.

انواع دوربین مداربسته

دوربین مدار بسته اسپید دام

دوربین های اسپید دام یا PTZ نیز مانند دوربین های دام قابلیت چرخش و زوم کردن در یک نقطه خاص دارند. اما مهمترین ویژگی آنها قابلیت پریست (PRESET) است. با استفاده از این قابلیت می توان برای تصویر برداری از مکان های مختلف برنامه ریزی و زمان بندی کرد.

انواع دوربین مداربسته

دوربین فیش آی یا چشم ماهی

دوربین های نظارتی فیش آی قابلیت چرخش و وسعت دید ۳۶۰ درجه دارند. این دوربین ها بر روی سقف نصب می شوند. از این رو به عنوان یک دوربین با صرفه اقتصادی شناخته می شود. شما می توانید یکی از دوربین های فیش آی را روی سقف نصب کنید و نیازی به خرید و هزینه برای چند دستگاه دوربین نیست.

انواع دوربین مدار بسته

دوربین پین هول

پین هول یکی از انواع دوربین های مدار بسته است که اندازه مینیاتوری دارند. این دوربین ها برای استفاده در مکان هایی که فضای کافی وجود ندارد و یا در مواردی که نصب دوربین به صورت مخفی نیاز است مورد استفاده قرار می گیرند.

انواع دوربین مداربسته

دوربین مدار بسته حرارتی

همانطور که از اسم کالا مشخص است، این مدل دوربین، گرمای محیط، اجسام و افراد را تشخیص می دهد. همچنین  در تصویر هر دما را با یک رنگ نشان داده می شود. دوربین های حرارتی علاوه بر کارایی معمول برای امورات جنایی، شناسایی مجرمان و غیره مورد استفاده قرار می گیرند.

انواع دوربین مداربسته

دوربین مداربسته  C-Mount

مهمترین ویژگی دوربین مداربسته  C-Mountقابلیت جابجایی لنز است. همین ویژگی، کاربری آنها را افزایش داده است. لنز این دوربین ها قابلیت تغییر دارند. از این رو  فاصله های بیش از ۱۲ متر را نیز پوشش می دهند.

انواع دوربین مداربسته

دوربین مدار بسته روز و شب

همانطور که از اسم دوربین نظارتی روز و شب مشخص است، این دستگاه برای ثبت تصاویر در تمام بازه‌های زمانی و در هر طیف نوری مناسب هستند. در واقع در طول شبانه روز و به صورت دائمی می توانید از آنها تصاویر باکیفیت دریافت نمایید. این دوربین ها نور مادون قرمز ندارند. ولی، تصاویر باکیفیتی را در نور کم ثبت می کنند.

انواع دوربین مداربسته

دوربین دید در شب یا فروسرخ

این دوربین ها مجهز به LED مادون قرمز هستند. به همین دلیل جزو بهترین انواع دوربین مدار بسته برای فضاهای باز و کم نور می باشند. این نوع از دوربین ها به دو شیوه آشکار سازی و تصویر برداری حرارتی کار می کنند. در نتیجه یک شخص را از فاصله حدود ۱۸ متری تشخیص خواهد داد.

انواع دوربین مداربسته

انواع دوربین مداربسته بر مبنای کیفیت تصویر

یکی دیگر از مواردی که در بحث انواع دوربین نظارتی مطرح می شود، کیفیت تصویر است. میزان شفافیت، وضوح تصویر و نمایش جزئیات موضوعیست که به کیفیت دوربین مدار بسته بستگی دارد. البته تنها عامل موثر بر کیفیت تصویر دوربین نیست اما اولین عامل است. معیار کیفیت تصویر مگاپیکسل است. هر چه تعداد پیکسل های تشکیل دهنده تصویر بالاتر است، کیفیت تصویر بیشتر است. کیفیت دوربین بر اساس کیفیت تصویر به گروه های زیر دسته بندی می شود.

1 مگاپیکسل = (1280*720) HD

2 مگاپیکسل = (1920*1080) Full HD

3 مگاپیکسل = 2048*1536

4 مگاپیکسل = 2560*1440

5 مگاپیکسل = 2536*1920

8 مگاپیکسل = 3840*2160 (4K)

انواع دوربین مداربسته بر اساس محل نصب

انواع دوربین های مدار بسته از لحاظ نصب به دو دسته تقسیم می شوند. این دوربین ها یا در فضای داخلی یا نصب می شوند که به ایندور  مشهورند. و یا در فضای بیرونی قابل نصب اند که به نام اوتدور شناخته می شوند. از جمله دوربین های ایندور می توان به دوربین های بولت، اسپید دام یا PTZ اشاره کرد. از نمونه دوربین های اوتدور نیز می توان به دوربین های چشم ماهی، دوربین دام و غیره اشاره نمود.

انواع دوربین مدار بسته
CCTV videos